Nyheder
Publikationer
Sociale medier
Presse
Her beskrives en undtagelsesbestemmelse, der finder anvendelse ved logistisk transport (f.eks. levering eller forsyning) af mindre mængder farligt gods pr. transporterende enhed.
Man kan blive undtaget fra en række af de sædvanlige bestemmelser for transport af farligt gods, hvis den samlede mængde farligt gods i emballager, herunder IBC’s, pr. transporterende enhed ikke overstiger en bestemt mængdegrænse.
Vær opmærksom på, at det kun er stykgods, der kan transporteres som en frimængdetransport. Tanktransport skal altid ske efter det fulde regelsæt.
Mængdegrænsen er fastsat i ADR-konventionens underafsnit 1.1.3.6 og kaldes populært for ”frimængden”.
Mængdegrænsen afhænger af godsets farlighed. Se eksempler i skemaet nedenfor:
Klassificering (eksempler) | Transportkategori | Mængdegrænse i henhold til underafsnit 1.1.3.6 i ADR - pr. transporterende enhed |
UN 2426 Ammoniumnitrat, flydende, 5.1 | 0 | 0 liter |
UN 1267 Råolie, 3, I | 1 | 20 liter |
UN 1203 Benzin, 3, II | 2 | 333 liter |
UN 1202 Dieselolie, 3, III | 3 | 1000 liter |
UN 1944 Sikkerhedstændstikker, 4.1, III | 4 | Ubegrænset |
Stoffer og genstande, som hører til transportkategori 0, kan således ikke transporteres som frimængdetransport.
Transportkategorien for et givet UN-nummer fremgår af kolonne 15 i tabel A i kapitel 3.2 i ADR. Hvilket UN-nummer og hvilken emballagegruppe (I, II eller III), et givet stof eller produkt er henført til, fremgår typisk af punkt 14 i sikkerhedsdatabladet for det pågældende stof/produkt.
Transport af en blandet last |
Ved transport af en blandet last af stoffer og genstande, som hører til flere transportkategorier (1-4), gælder, at mængdegrænsen er overskredet, hvis resultatet af nedenstående beregning overstiger 1000: |
[Mængden af gods i transportkategori 1] x 50 + [Mængden af gods i transportkategori 2] x 3 + [Mængden af gods i transportkategori 3] x 1 + [Mængden af gods i transportkategori 4] x 0 |
Det menes der med udtrykket ”mængde”
Betydningen af udtrykket ”mængde” afhænger af, hvilken godstype der skal transporteres:
Godstype: | Mængde skal forstås som: |
For genstande i klasse 1 | Nettovægt i kg af det eksplosive stof |
For øvrige genstande | Bruttovægt i kg |
For farligt gods i maskiner og udstyr | Den samlede mængde farligt gods indeholdt heri i kg eller liter |
For faste stoffer, fordråbede gasser, kølede fordråbede gasser og opløste gasser | Nettovægt i kg. |
For komprimerede gasser | Flaskers vandkapacitet i liter |
For væsker | Det faktiske indhold i liter |
Eksempel:
Der transporteres 100 liter benzin og 500 liter dieselolie. Resultatet af udregningen er (100 x 3) + (500 x 1) = 800. Mængdegrænsen er ikke overskredet, og transporten kan gennemføres som en frimængdetransport.
Vilkår
Ved frimængdetransport er man undtaget fra mange af de sædvanlige krav til en farligt gods transport, MEN der gælder stadig en række vilkår.
Beredskabsstyrelsen begrænser sig til at give en overordnet gennemgang af visse af disse vilkår, der gælder for frimængdetransport af farligt gods. For hvert enkelt UN-nummer gælder der en række specifikke krav, som Beredskabsstyrelsen ikke kan eller skal give udtømmende rådgivning om. Forpligtelsen til at opfylde de enkelte vilkår tilfalder én eller flere af transportens parter (f.eks. afsender, transportør, pakker, læsser/aflæsser).
Følgende gennemgang skal dermed kun give et overblik, idet vi henviser til den officielle udgave af ADR-konventionen.
Klassificering af farligt gods er en henføring til et UN-nummer, en godsbetegnelse og en emballagegruppe – i henhold til bestemmelserne i kapitel 2.1 i ADR. Det er afsenderen af farligt gods, der skal forestå klassificering.
Et UN-nummer er et firecifret nummer, der er med til at angive klassificeringen af det farlige gods. UN-nummeret skal bl.a. fremgå af transportdokumentet og af mærkningen af emballager.
Find vejledning om klassificering på følgende side:
Erhvervsmæssig transport af farligt gods
Find vejledning om emballering på følgende side:
Emballering af farligt gods
Bestemmelser for mærkning af kolli fremgår af kapitel 5.2 i ADR.
Hvis der anvendes en ekstra ydre emballage, så vær også opmærksom på kravene til det i afsnit 5.1.2 i ADR.
Bestemmelserne fremgår af kapitel 5.4 i ADR.
Personer, hvis opgaver vedrører transport af farligt gods ad vej, skal i et omfang, der svarer til deres ansvarsområder og opgaver, uddannes i de krav, der stilles til transport af sådant gods. Det fremgår af kapitel 1.3 i ADR-konventionen (ADR).
Disse personer kan være ansat hos afsender, transportør, modtager, læsser, pakker eller påfylder. Det centrale er, om disse personer har opgaver i relation til vejtransport af farligt gods. Vær opmærksom på, at uddannelsen skal være gennemført, før de pågældende personer kan påtage sig ansvaret for de nævnte opgaver.
En chauffør, der udfører frimængdetransport, skal enten være uddannet i henhold til kapitel 1.3 i ADR eller have et egentligt ADR-bevis.
Læs mere om farligt gods uddannelse her: Farligt gods uddannelse
Ved frimængdetransport skal der medbringes én håndildslukker med en kapacitet på mindst 2 kg pulver (eller tilsvarende kapacitet for andre egnede slukningsmidler).
Dette og øvrige krav til håndildslukkeren fremgår af afsnit 8.1.4 i ADR.
Find kravene i afsnit 7.5.7 i ADR og § 4, stk. 2, i bekendtgørelse om vejtransport af farligt gods.
Find forbuddet i punkt 7.5.7 og 8.3.3 i ADR.
Ved transport af gods med eksplosive egenskaber, dvs. mærket med fareseddel nr. 1, 1.4, 1.5 eller 1.6 (orange faresedler), skal bestemmelser om forbud mod sammenlæsning iagttages.
Bestemmelserne fremgår af afsnit 7.5.2 i ADR.
Ved transport af gods med bl.a. giftige eller smittefarlige egenskaber (mærket med fareseddel nr. 6.1, 6.2 og i nogle tilfælde nr. 9) skal bestemmelser om adskillelse fra fødevarer mv. iagttages.
Bestemmelserne fremgår af afsnit 7.5.4 i ADR.
Der er forbud mod rygning under håndtering af godset i nærheden af og indeni køretøjet/containeren. Dette fremgår af afsnit 7.5.9 og 8.3.5 i ADR.
Kravene fremgår af kapitel 8.4 i ADR.
Farligt gods er en fællesbetegnelse for stoffer og genstande, som kan forårsage skader på mennesker, miljø eller ejendom, hvis de ikke håndteres korrekt under transport.
Det kan f.eks. være fyrværkeri, ammunition, gasflasker, benzin, dieselolie, fyringsolie, bioethanol, ikke-vandbaseret maling, terpentin, saltsyre, tøris og lithiumbatterier.
”Konvention om international transport af farligt gods ad vej” kaldes i daglig tale blot for ADR. ADR-konventionen er det primære internationale regelsæt for vejtransport af farligt gods.