[Oprindeligt publiceret af Beredskabsstyrelsen]

Torsdag den 5. december 2013 ramte stormen Bodil Danmark. Det voldsomme blæsevejr sendte bølger igennem det danske samfund, både bogstaveligt og i overført betydning. Såvel store landområder som traditionelle og sociale medier blev nemlig oversvømmet af henholdsvis vandmasser og store mængder information om uvejret.

Stormen Bodil blev af DMI karakteriseret som ’orkanlignende’, og de efterfølgende oversvømmelser var blandt de største, vi har oplevet i Danmark. Alene Beredskabsstyrelsen havde indsat 500 mand til 175 opgaver i forbindelse med stormen og de efterfølgende oversvømmelser, der fulgte af de stormflodslignende forhold i de indre danske farvande, hvor mere end en milliard liter vand blev pumpet væk.

Bodil efterfulgte den hidsige storm Allan, der blæste ind over Danmark godt en måned tidligere, og som var den første, som blev tildelt et navn af DMI, om end det var efter, at stormen havde raset. Navngivningen af stormene skete efter udenlandsk forbillede, hvor man har en lang tradition for at navngive vejrfænomener, bl.a. for bedre at kunne skelne imellem dem.

En social mediestorm
Under Allan, som var mere kraftfuld, men ramte et mindre område af landet og drev hurtigere over end Bodil, så man for første gang de danske myndigheder benytte sociale medier i større stil i forbindelse med risiko- og krisekommunikation. Særligt Twitter blev brugt til at viderebringe vigtige informationer til borgerne, enten direkte eller via de traditionelle medier, der i høj grad søgte oplysninger på de sociale netværk i deres dækning.

Dette billede gentog sig med endnu større tydelighed under stormen Bodil, hvor der blev registreret mere end 9.000 tweets med hashtagget #stormdk, mens en række myndigheder brugte det sociale medie til at udsende opdateringer om vind- og vejrforholdene og deres konsekvenser for infrastruktur og borgernes sikkerhed.

Find mere information
Læs mere om stormen Bodil og myndighedernes krisekommunikation via links i højre kolonne.