Uddannelsesdokumentation er en væsentlig og central del i udviklingen, udførelsen, evalueringen og kvalitetssikringen af uddannelser i redningsberedskabet. Herunder findes skabeloner med hjælpetekst til udarbejdelse af dokumentation af uddannelser i det kommunale redningsberedskab.

Uddannelsesdokumenterne er designet til at anvende strukturen og begreberne fra kvalifikationsrammen for livslang læring, der bidrager til:

 

  • Synliggørelse af uddannelsens læringsudbytte beskrevet med kvalifikationsrammens taksonomi i viden, færdighed og kompetence
  • Større sammenlignelighed og gensidig anerkendelse af kurser og uddannelser internt og eksternt
  • Gennemsigtighed i kurser og uddannelser
  • Gennemsigtighed i forhold til realkompetencevurdering
  • Kvalitetssikring af kurser og uddannelser

 

Kvalifikationsrammen for livslang læring er det danske svar på NQF – National Qualification Framework, der er udarbejdet i tråd med den europæiske EQF – European Qualification Framework til at understøtte sammenligning af uddannelser på tværs af landegrænser.

 

Læs mere om kvalifikationsrammen her 



Kll-niveau



Foruden kvalifikationsrammen for livslang læring kan anvendelse af støttetaksonomier bidrage til at synliggøre læringsmål og tegn på læring i uddannelsen og i beredskabernes uddannelsesdokumentation.

Her er eksemplificeret LRH taksonomien, der er udviklet af Leif Rye Hauerslev.

  • LRH taksonomien er en erhvervsrettet støttetaksonomi, der supplerer kvalifikationsrammens taksonomi på niveau 1 til 5 ift. kvalifikationsrammens niveauinddeling
  • LRH taksonomien synliggør mål- og tegn på læring på baggrund af handleverber og omfangsbeskrivelser
  • LRH taksonomien synliggøre uddannelsens læringsmål beskrevet med viden, færdighed og kompetence

 

LRH-taksonomi

 

Uddannelsesdokumentation bidrager til kvalitetssikring og synliggørelse af formål, læringsudbytte, forudsætninger læringsudbytte, læringsmål og tidsforbrug. Skabelonerne herunder er udarbejder med hjælpetekst, der fremhæver systematik, sprog og struktur der kan inspirere til en mere ensartet opbygning af uddannelsesdokumentation i beredskaberne. Alle skabeloner er lavet i et neutralt layout, hvor der er mulighed for at tilføje eget logo og signaturfarve. Herunder er kort beskrevet de 3 forskellige niveauer af uddannelsesdokumentation.

Uddannelsesbeskrivelsen er det overordnede dokument for et kursus eller uddannelse. Dokumentet bør ligge tilgængeligt, og det anvendes til at beskrive de væsentligste informationer for uddannelsen eller kurset. Uddannelsesbeskrivelsen anvendes for både korte og længerevarende uddannelser.

Læringsplanen beskriver det enkelte fag. En læringsplan kan være centralt eller lokalt udgivet. Som regel er det enhedens eget dokument til at beskrive en uddannelse i dybden ved anvendelse af informationer fra uddannelsesbeskrivelsen samt udarbejdelse af strukturel oversigt og læringsoversigt.

Plan for læringsaktivitet er enhedens eller instruktørens egen lektionsplan med forsiden. Plan for læringsaktivitet består af didaktiske overblik og forløbsbeskrivelse, der sammen giver et godt og præcist overblik over lektionens opbygning og afvikling.

Spørgsmål og kommentarer kan sendes til brs-ktp-brscu@brs.dk

 

Undervisnings- ministeriet:

"Den danske kvalifikationsramme for livslang læring giver et samlet overblik over alle offentligt godkendte uddannelser. Som noget helt nyt viser kvalifikationsrammen, hvilket niveau de danske uddannelser ligger på i forhold til hinanden.


Kvalifikationsrammen skal være med til at fremme, at vi løbende uddanner os og bliver mere mobile på arbejdsmarkedet. Nøgleordene er OVERBLIK, SAMMENHÆNG og MOBILITET."

 

Sidst opdateret 30. november, 2022 - Kl. 13.51