Nyheder
Publikationer
Sociale medier
Presse
Målet er, at brandsikre børn bliver brandsikre voksne, når flere tusinde elever i landets skoler lærer om brandforebyggelse i uge 40. I år tilbydes helt nyt materiale til 4.-6. klasse.
Grafik: Beredskabsstyrelsen.
Hvert år i uge 40 sætter Beredskabsstyrelsen, Danske Beredskaber og TrygFonden fokus på brandforebyggelse og tilbyder gratis undervisningsmaterialer til landets skoler med kampagnen ”Lær børn om brand”.
I år har parterne sammen med Forstå, der er en konsulentvirksomhed med uddannelse og læring som omdrejningspunkt, udviklet et helt nyt undervisningsmateriale målrettet 4.-6. klasse: ”Brandsmart”.
Via dilemmabaserede film, der taler ind i elevernes hverdag, engageres eleverne i undervisningen om ild og brandsikkerhed. Eleverne skal bl.a. opstille hypoteser om ild, undersøge ”brandtrekanten” og forholde sig til brandsikkerheden på skolen.
- Vi er superglade for det nye undervisningsmateriale og håber, at både elever og lærere tager godt imod det. Viden om og forståelse af ild og brandsikkerhed, herunder både hvordan man forebygger en brand og handler, hvis der opstår brand, er vigtigt at tilegne sig fra en tidlig alder. Vi tror på, at brandsikre børn bliver brandsikre voksne, siger René Højer, projektchef i TrygFonden.
Både ”Brandsmart” og undervisningsmaterialet målrettet 0.-1. klasse, ”Lær om brand”, lægger op til, at eleverne lærer om gode brandvaner og sammen med læreren får kendskab til, hvad man skal gøre i tilfælde af brand.
- Hvis der skulle opstå en brand derhjemme, skal forældrene selvfølgelig reagere. Men børn kan også spille en vigtig rolle, hvis de har lært noget om, hvordan man undgår brand, og ved, hvordan man skal agere, hvis der opstår brand. Ja, måske kan de endda lære de voksne derhjemme noget. Derfor opfordrer vi til, at så mange som muligt deltager, når vi sætter brand på skoleskemaet i uge 40, siger Mads Dalgaard, der er forebyggelsesekspert i Beredskabsstyrelsen.
Flere steder i landet samarbejder skolerne med de kommunale redningsberedskaber om undervisningen i brandforebyggelse i uge 40, blandt andet ved brandøvelser på skolen eller besøg på den lokale brandstation.
- Samarbejdet med skolerne er en utrolig positiv oplevelse. Elevernes møde med rigtige brandfolk, der giver gode råd om brandforebyggelse og viser, hvordan man bør gøre, hvis uheldet alligevel er ude, tilføjer noget til undervisningen. På den måde omsættes det, som eleverne bliver undervist i, til noget helt konkret i praksis, siger Tim Ole Simonsen, der er konstitueret sekretariatschef i Danske Beredskaber.