[Oprindeligt publiceret af Beredskabsstyrelsen]

Første onsdag i maj tester myndighederne sirenevarslingssystemet. 1078 sirener aktiveres på ”Store Hyledag” for at sikre, at de virker, og at befolkningen ved, hvordan man skal forholde sig.

Beredskabsstyrelsens foreløbige data viser, at omkring 10 sirener meldte fejl. Det betyder, at tæt ved 100 procent af sirenerne fungerede fejlfrit. Det er på niveau med tidligere år og tilfredsstillende.

- Et resultat på tæt på 100 procent er tilfredsstillende. Men vi skal selvfølgelig have udbedret de sirener, der ikke virkede, siger projektleder i Beredskabsstyrelsens Center for Krisekommunikation, Lars Aabjerg Pedersen.

Ros til borgere og medier
I løbet af Store Hyledag henvendte mange borgere sig til Beredskabsstyrelsen med info om sirenerne i deres lokalområde.

- Vi er glade for den respons vi får fra borgerne. Det vidner om, at folk er opmærksomme. I sidste ende er det deres sikkerhed, det handler om. Det er også godt at se, at medierne interesser sig for emnet. De er et vigtigt led i samfundets beredskab, siger Lars Aabjerg Pedersen.

Kun få 112-opkald
En vigtig pointe med Store Hyledag er at minde folk om, at de ikke skal ringe 112 – hverken under testen eller hvis det en dag er alvor. Det budskab er kommet godt igennem.

- Rigspolitiet oplyser, at alarmcentralerne kun modtog omkring 10 opkald om sirenerne. Det er positivt, at det tal er så lavt, siger Lars Aabjerg Pedersen.

Sms-varsling til døve og hørehæmmede virkede ikke
Noget, der til gengæld ikke fungerede, som det skulle, er den sms-varsling, som Beredskabsstyrelsen tilbyder til døve og hørehæmmede. Den service fungerede ikke under testen på Store Hyledag.

- Det er ikke i orden, når teknikken ikke fungerer, og vi arbejder på at løse det tekniske problem. Men det er jo også derfor, vi tester systemet, så vi kan rette de fejl, der måtte være, siger Lars Aabjerg Pedersen.